Op deze pagina verzamelen we voor u een reeks concrete vragen en antwoorden over uw compensatie omwille van de coronacrisis.

Vindt u het antwoord op uw vraag hier niet terug? Aarzel niet en neem contact met ons op. Dat kan via het contactformulier. Of bel: 02 286 82 11

U kan ons elke werkdag bereiken van 9u30 tot 13u. Onze medewerkers helpen u graag verder.

 

Concrete vragen:

  1. Ik ontving een factuur voor 2021, maar was tijdelijk gesloten wegens de coronamaatregelen. Heb ik recht op een compensatie?
  2. Welke sectoren hebben recht op een compensatie 2021?
  3. Hoe vraag ik mijn compensatie aan? 
  4. Waarom moet ik mijn compensatie zelf aanvragen?
  5. Ik beheer meerdere licenties in mijn MyUnisono-account. Hoe vraag ik mijn compensaties aan?
  6. Ik heb een licentie maar vind deze niet terug in MyUnisono. Hoe vraag ik mijn compensatie aan? 
  7. Ik heb meerdere ondernemingen. Hoe vraag ik mijn compensaties aan?
  8. Waarom worden bepaalde sluitingsperiodes niet aanvaard in de compensatiemodule?
  9. Ik heb mijn compensatie 2021 aangevraagd. Wat nu? 
  10. Hoe wordt mijn compensatie 2021 berekend?
  11. Wat is het verschil tussen de compensatie 2021 en de solidariteitsbijdrage van 2020?
  12. Waarom kom ik niet in aanmerking voor een compensatie 2021?
  13. Mijn wachtzaal was in 2021 (tijdelijk) gesloten door de coronamaatregelen. Waarom ontvang ik toch een factuur?
  14. Ik was ook in 2020 (tijdelijk) gesloten. Kan ik voor 2020 nog een compensatie aanvragen?
  15. Ik baat een hotel uit met een bar/restaurant en een fitnessruimte. Op welke compensatie(s) heb ik recht?
  16. Ik zette mijn Unisono-licentie in 2020 niet stop. Krijg ik dezelfde korting als iemand die in 2020 zijn licentie stop zette en bij de heropening in 2021 een nieuwe licentie afsloot?
  17. Ik krijg een compensatie op mijn factuur voor 2021, maar betaal toch meer dan vorig jaar. Hoe komt dit?

 

 

1. Ik ontving een factuur voor 2021, maar was tijdelijk gesloten wegens de coronamaatregelen. Heb ik recht op een compensatie?

Via MyUnisono controleert u snel en eenvoudig of u recht hebt op een compensatie. 

Of dat het geval is hangt af van een aantal zaken, zoals:

  • de sector waarin u actief bent;
  • het aantal maanden dat u gesloten was. 

Meer details vindt u hier

Vraag vervolgens meteen uw compensatie aan via MyUnisono.

 

2. Welke sectoren hebben recht op een compensatie 2021?

U hebt recht op een compensatie wanneer u behoort tot één van de sectoren die hun activiteiten moesten stilleggen als gevolg van de coronamaatregelen:

  • Transport: autocars, taxi’s 
  • Horecazaken: waaronder dus ook hotels, met uitzondering van gîtes, B&B’s, frituren, afhaalrestaurants en snackbars die open konden blijven door take away
  • Kappers en niet-medische contactberoepen 
  • Foorreizigers 
  • Dansscholen 
  • Sportclubs en fitnesszalen 
  • Wellnesscenters
  • Jeugdhuizen

Vraag uw compensatie snel en eenvoudig aan via MyUnisono.

Behoort u tot een andere sector? Dan kan u sowieso het seizoenstarief van de Billijke Vergoeding aanvragen als u minstens drie volledige en opeenvolgende maanden gesloten was in hetzelfde jaar. Was u minstens zes opeenvolgende maanden gesloten in hetzelfde jaar? Dan kan u ook voor de auteursrechten het tarief tijdelijke uitbating aanvragen. Geef in deze gevallen uw exacte sluitingsperiode(s) door via het contactformulier en wij doen de rest.

 

3. Hoe vraag ik mijn compensatie aan? 

  • Log in op MyUnisono.
  • Klik op ‘Vraag uw compensatie aan’ en volg de stappen. 

Hebt u nog geen MyUnisono-account? Maak er snel een aan. Goed om weten: u hebt één account nodig per ondernemings- of klantnummer.

 

4. Waarom moet ik mijn compensatie zelf aanvragen?

Omdat het bedrag van uw compensatie afhangt van het aantal maanden dat uw zaak effectief gesloten was. Dit aantal kan verschillen van zaak tot zaak en van sector tot sector. Geef dus uw exacte sluitingsperiode(s) door via MyUnisono. Op die manier krijgt u de compensatie waar u recht op hebt.

 

5. Ik beheer meerdere licenties in mijn MyUnisono-account. Hoe vraag ik mijn compensaties aan?

  • Log in op MyUnisono.
  • In de compensatiemodule ziet u de licenties die verbonden zijn aan uw account.
  • Doe voor elke licentie een aparte aanvraag. 


6. Ik heb een licentie maar vind deze niet terug in MyUnisono. Hoe vraag ik mijn compensatie aan? 

Vindt u uw licentie niet terug in de compensatiemodule? Vul dan uw licentienummer in onder 'vrije ingave'. U vindt uw licentienummer steeds terug op uw factuur of in de briefwisseling die u van ons ontving. Dit nummer begint steeds met ‘21/’ gevolgd door acht cijfers.

 

7. Ik heb meerdere ondernemingen. Hoe vraag ik mijn compensaties aan?

Hebt u meerdere bedrijven of vestigingen met verschillende ondernemingsnummers? 

Maak dan een apart MyUnisono-account aan voor elk ondernemingsnummer. Via elk account kan u vervolgens een compensatie aanvragen voor de bedrijven of vestigingen die onder dat ondernemingsnummer vallen.

Hebt u meerdere bedrijven of vestigingen met éénzelfde ondernemingsnummer? 

Dan volstaat één MyUnisono-account om een compensatie aan te vragen voor al uw bedrijven of vestigingen.

 

8. Waarom worden bepaalde sluitingsperiodes niet aanvaard in de compensatiemodule?

De sluitingsperiodes die u opgeeft moeten steeds binnen de grenzen van uw licentie vallen, dus na de startdatum en vóór de eventuele einddatum van uw licentie. De opgegeven periodes mogen elkaar niet overlappen.

De compensatieregeling 2021 geldt alleen voor sluitingsperiodes in het kalenderjaar 2021 en voor de periodes waarin de coronamaatregelen van kracht waren. Vanaf juli 2021 werden door de overheid geen verplichte sluitingen meer opgelegd. 

De compensatieregeling 2020, die slechts in een beperkt aantal gevallen nog kan aangevraagd worden, geldt alleen voor de periode na 10/03/2020. Pas vanaf dan heeft de overheid namelijk verplichte sluitingen opgelegd omwille van corona.

 

9. Ik heb mijn compensatie 2021 aangevraagd. Wat nu? 

Er zijn drie mogelijkheden:

1. U hebt uw factuur voor 2021 nog niet ontvangen?

Dan hoeft u niets te doen. Uw compensatie wordt automatisch toegepast op deze factuur. 

2. U hebt uw factuur voor 2021 al ontvangen en betaald? 

Na verwerking van uw compensatieaanvraag ontvangt u van ons een creditnota. Hebt u geen openstaand saldo meer? Dan betalen we u het bedrag van deze creditnota automatisch terug.

3. U hebt uw factuur voor 2021 al ontvangen, maar betaalde die nog niet? 

Na verwerking van uw compensatieaanvraag ontvangt u van ons een creditnota. U mag het bedrag van de creditnota aftrekken van het originele factuurbedrag. 

Let op: we doen ons uiterste best om u de creditnota zo snel mogelijk te bezorgen, maar de betaaltermijn van uw originele factuur (30 dagen) verandert niet. Voer dus zeker tijdig uw betaling uit.

 

10. Hoe wordt mijn compensatie 2021 berekend?

Auteursrechten

Een korting op de auteursrechten is in principe alleen mogelijk wanneer uw zaak minstens zes opeenvolgende maanden gesloten was in hetzelfde jaar. Naast de korting van één maand die vorig jaar reeds werd verleend (= solidariteitsbijdrage), werd voor 2021 samen met enkele sectorfederaties een compensatieregeling uitgewerkt voor ondernemingen die door corona minder dan zes maanden gesloten waren in 2021. De sectoren die aanspraak maken op deze regeling vindt u hier. De toegekende compensatie komt echter niet noodzakelijk overeen met het aantal maanden dat u effectief gesloten was. In overleg met enkele sectorfederaties werd namelijk een maximale compensatie vastgelegd:

  • Dansscholen, fitnesscentra, hotels en de kermissector: maximaal 4 maanden korting.
  • Kappers en andere niet-medische contactberoepen, de autocar- en taxisector, jeugdhuizen en amateur-sportverenigingen: maximaal 3 maanden korting.
  • Horecasector: maximaal 4 of 5 maanden korting, afhankelijk van het moment waarop een horecazaak opnieuw van start ging.

Billijke Vergoeding 

Een korting op het bedrag van de Billijke Vergoeding is enkel mogelijk wanneer uw zaak minstens drie volledige en opeenvolgende maanden volledig gesloten was in hetzelfde jaar (= seizoenstarief). U betaalt dan voor het gedeelte van de Billijke Vergoeding het jaarbedrag gedeeld door tien, vermenigvuldigd met het aantal maanden waarin uw zaak geopend is. Was u geen drie volledige en opeenvolgende maanden gesloten in hetzelfde jaar? Dan hebt u geen recht op het seizoenstarief.

 

11. Wat is het verschil tussen de compensatie 2021 en de solidariteitsbijdrage van 2020?

In 2020 besloot Unisono omwille van de uitzonderlijke omstandigheden proactief om de zwaarst getroffen sectoren een solidariteitsbijdrage aan te bieden: één maand korting op de auteursrechten. Deze bijdrage werd gefinancierd met de rechten van de auteurs, componisten en uitgevers van Sabam. 

Voor 2021 heeft de regering een specifiek budget uitgetrokken om verloren auteursrechten te compenseren. Een deel van dit budget gebruiken we om ook u een compensatie aan te bieden. 

 

12. Waarom kom ik niet in aanmerking voor een compensatie 2021?

Dit kan meerdere oorzaken hebben: 

  • De compensatieregeling is enkel geldig voor uw Unisono-factuur van 2021. Werd uw licentie vóór 01/01/21 definitief stopgezet? Dan hebt u geen recht op een compensatie. 
  • Ging uw licentie pas van start na 01/06/21? Dan valt u buiten de compensatieregeling. Die geldt immers alleen voor periodes waarin de coronamaatregelen van kracht waren. In de loop van juni werden de laatste verplichte sluitingen opgeheven, dus u kunt geen volledige maand meer verplicht gesloten zijn geweest.
  • Licenties voor muziek op de werkvloer komen niet in aanmerking voor een compensatie omdat bedrijven hun activiteiten in 2021 niet moesten stopzetten. 
  • Dj’s kregen automatisch een korting op hun dj-licentie voor 2021. Zij kunnen nu dus geen compensatie meer aanvragen.
  • Een korting op de auteursrechten is in principe alleen mogelijk wanneer uw zaak minstens zes opeenvolgende maanden gesloten was in hetzelfde jaar. Samen met enkele sectorfederaties werd echter een compensatieregeling uitgewerkt voor ondernemingen die minder dan zes maanden gesloten waren in 2021. De sectoren die aanspraak kunnen maken op deze regeling vindt u hier.


13. Mijn wachtzaal was in 2021 (tijdelijk) gesloten door de coronamaatregelen. Waarom ontvang ik toch een factuur?

Wachtruimtes werden niet verplicht gesloten door de overheid. Sloot u uw wachtruimte tijdelijk wegens de coronamaatregelen? Geef dan de exacte periode van sluiting door via het contactformulier.

Voldoet u aan de voorwaarden voor een tijdelijke uitbating en/of het seizoenstarief? Dan bezorgen we u zo snel mogelijk een gedeeltelijke creditnota. 

Let op: we doen ons uiterste best om u de creditnota zo snel mogelijk te bezorgen, maar de betaaltermijn van uw originele factuur (30 dagen) verandert niet. Voer dus zeker tijdig uw betaling uit.

 

14. Ik was ook in 2020 (tijdelijk) gesloten. Kan ik voor 2020 nog een compensatie aanvragen?

U hebt uw factuur voor 2020 pas in 2021 ontvangen?

Vraag uw compensatie voor 2020 dan aan via de compensatiemodule in MyUnisono. De verrekening ervan op uw factuur voor 2020 verloopt op dezelfde manier als voor de compensatie 2021.

Ontving u vorig jaar al uw factuur voor 2020? 

Dan bent u helaas te laat om uw solidariteitsbijdrage en het seizoenstarief aan te vragen. De deadline hiervoor was 31 maart 2021.

 

15. Ik baat een hotel uit met een bar/restaurant en een fitnessruimte. Op welke compensatie(s) heb ik recht?

Per type ‘uitbating’ binnen uw hotelcomplex heeft u bij Unisono een aparte licentie: één licentie voor de kamers, één licentie voor het horecagedeelte en één licentie voor de fitnessruimte. Per type uitbating/licentie moet u in MyUnisono een compensatie aanvragen door de exacte sluitingsperiode(s) op te geven van dat type uitbating. Op basis van de doorgegeven sluitingsperiode(s) en de akkoorden met de sectorfederaties ontvangt u per licentie de overeenstemmende compensatie:

  • Voor de kamers ontvangt u een korting van maximaal 4 maanden op de auteursrechten.
  • Voor het horecagedeelte ontvangt u een korting van maximaal 4 of 5 maanden op de auteursrechten.
  • Voor de fitnessruimte ontvangt u maximaal 4 maanden korting op de auteursrechten.

Wat de Billijke Vergoeding betreft is het seizoenstarief van toepassing vanaf het moment dat een bepaalde uitbating minstens drie volledige en opeenvolgende maanden volledig gesloten was.

 

16. Ik zette mijn Unisono-licentie in 2020 niet stop. Krijg ik dezelfde korting als iemand die in 2020 zijn licentie stopzette en bij de heropening in 2021 een nieuwe licentie afsloot?

Ja. De korting die u via de compensatieregeling ontvangt, komt overeen met het bedrag dat een gebruiker bespaarde door zijn licentie eind 2020 te beëindigen en bij de heropening in 2021 te hernieuwen. Geef tijdig uw sluitingsperiode(s) in 2021 door via de compensatiemodule in MyUnisono en wij bezorgen u een aangepaste factuur voor 2021 (met compensatie).

 

17. Ik krijg een compensatie op mijn factuur voor 2021, maar betaal toch meer dan vorig jaar. Hoe komt dit?

In 2019 werden de auteursrechten (gedeelte Sabam) nog berekend volgens de startdatum van uw licentie. Stel: u startte in mei 2015 een kapsalon op. Dan kreeg u een eerste jaarlijkse Sabam-factuur voor de periode van 1 mei 2015 tot 30 april 2016. De laatste Sabam-factuur die u ontving (verstuurd in 2019) betrof dan de periode van 1 mei 2019 tot 30 april 2020. 

Sinds 1 januari 2020 factureert Unisono de rechten per kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december). In 2020 factureerde Unisono enkel de maanden van het jaar 2020 die nog niet verrekend waren op uw Sabam-factuur van 2019 (in dit voorbeeld: de maanden mei 2020 tot en met december 2020, d.w.z. 8 maanden). Mogelijks ontving u dus in 2020 van Unisono een factuur voor auteursrechten voor minder dan 12 maanden.

Op de factuur voor 2021 worden de auteursrechten berekend voor een volledig kalenderjaar (van 1 januari 2021 tot 31 december 2021, d.w.z. 12 maanden). In het voorbeeld van het kapsalon hierboven betekent dit dat op de factuur voor 2021 4 maanden meer worden aangerekend dan op de factuur voor 2020. Uw factuur is echter niet gestegen. Ze heeft alleen betrekking op een langere periode van 12 maanden. 

Als kapper krijgt u voor 2021 echter een compensatie van 3 maanden, waardoor u uiteindelijk slechts 9/12de van het jaarbedrag 2021 betaalt. Maar zelfs met deze compensatie is uw factuur voor 2021 (die een korting van 3 maanden bevat) dus hoger dan de factuur voor 2020 (die uitzonderlijk 4 maanden minder bevatte door de verandering naar een facturatie per kalenderjaar).

Neem contact op met Unisono